پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
26 مرداد 1398 - 11:36

وعده صادق در یک دیدار تاریخی

دیدار هیئت سیاسی جنبش انصارالله یمن به ریاست سخنگوی آن، با رهبر معظم انقلاب از منظر‌های مختلف دیداری بسیار مهم و قابل‌تأمل بود.
نویسنده : محمد صرفی
کد خبر : 3701

پایگاه رهنما:

دیدار هیئت سیاسی جنبش انصارالله یمن به ریاست سخنگوی آن، با رهبر معظم انقلاب از منظر‌های مختلف دیداری بسیار مهم و قابل‌تأمل بود. اولین نکته‌ای که درباره این دیدار به چشم می‌آید و موردتوجه ناظران تحولات بین‌الملل نیز قرار گرفت، ناهمگونی سطح دیدارکنندگان است. یک‌سوی آن رهبر یک قدرت منطقه‌ای و بزرگ قرار دارد و در سوی دیگر هیئتی نه‌چندان بلندپایه از یک جنبش مبارز. دیدار‌هایی با این اختلاف سطح از جایگاه در دنیا به‌هیچ‌عنوان مرسوم نیست و حتی اگر به‌صورت نادر نیز انجام شود، رسانه‌ای نمی‌شود و محرمانه می‌ماند؛ اما این دیدار هم انجام و هم رسانه‌ای شد. این نکته را نیز نباید فراموش کرد که سران انصارالله امکان خروج از یمن را ندارند. فضای این دیدار نیز باوجوداین اختلاف سطح بسیار صمیمانه بوده و نه‌تن‌ها تفاوتی در نحوه به حضور پذیرفتن دیده نمی‌شود، بلکه این‌گونه به نظر می‌رسد که میزبان با صمیمت و توجه خاصی مهمانان یمنی خود را به حضور پذیرفته است. موضوعی که در لحن سخنان رهبر معظم انقلاب نیز نمود داشته و رهبر فرزانه انقلاب، انصارالله و حوثی‌ها را «برادر مجاهد و عزیز سید عبدالملک بدرالدین» خطاب کرده و نسبت به برادر وی که اخیراً به شهادت رسید نیز تعبیرات بلندی را بکار می‌برند. زمان برگزاری این دیدار نیز در نوع خود مهم و قابل‌توجه است. بیش از ۴ سال از تجاوز ائتلاف سعودی-اماراتی به مردم مظلوم یمن می‌گذرد. متجاوزان که نام عملیات اولیه خود را طوفان قاطعیت گذاشته بودند، در باتلاق گیر کرده و در ۵۳ ماه گذشته کاری جز جنایت و کشتار از پیش نبرده‌اند. تحولات چند هفته اخیر این وضعیت برزخی را برای متجاوزان تشدید کرده است.
 
هرچند مدت‌ها بود که خبر‌هایی از اختلاف ریاض و ابوظبی به گوش می‌رسید، اما در حال حاضر این اختلافات به اوج خود رسیده و عملاً وارد مرحله درگیری شده است. به‌طوری‌که نیرو‌های اماراتی عدن را اشغال کرده و دولت نامشروع و غیرقانونی منصور هادی را سرنگون کردند. نکته مهم دیگر درباره مسئله زمان این دیدار، فشار‌ها و جوسازی‌های آمریکا و متحدانش در دنیا علیه جمهوری اسلامی است. آنان جمهوری اسلامی را متهم به بی‌ثبات‌سازی منطقه کرده و انصارالله را بازوی جنگ نیابتی ایران معرفی می‌کنند. در چنین شرایطی دیدار هیئت یمنی با رهبر معظم انقلاب اسلامی نیازمند شجاعتی است که ریشه آن را باید در تفکر حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) جست که فرمودند: «من دیپلمات نیستم، انقلابی‌ام». این دیدار نشان داد جمهوری اسلامی هراسی از اعلام موضع حمایتی خود از مبارزان یمنی ندارد. آمریکایی‌ها و نوکران منطقه‌ای آن‌که در این میدان بشدت سرشکسته و تحقیرشده‌اند، سعی دارند با طرح ادعا‌های دروغین چنین بیان کنند که طرف جنگ آن‌ها در یمن، جمهوری اسلامی است و نه انصارالله. این سیاست دلایل خاص خود را دارد که مهم‌ترین آن فرار از تحقیر شکست در نبرد یمن است. کشوری فقیر که چهار سال است از زمین و دریا و هوا در محاصره و زیر آتش و بمباران است، اما متجاوزان نتوانسته‌اند اراده این مردم مجاهد را بشکنند.

محتوای این دیدار و سخنان ردوبدل شده نیز بسیار مهم بوده و حاکی از تحولاتی راهبردی در اوضاع منطقه دارد؛ مانند تعابیر و نسبت فکری انصارالله و رهبر انقلاب؛ اما ازآنجاکه پرداختن به تمام نکات آن در این فرصت میسر نیست، فقط به یک نکته اشاره می‌شود. رهبر انقلاب اسلامی در بخشی از سخنان خود به ملت مظلوم و مجاهد یمن وعده پیروزی قطعی داده و می‌فرمایند: «هر ملت مؤمنی که به خدای متعال ایمان و به وعده الهی اعتقاد داشته باشد، قطعاً پیروز خواهد شد و بر همین اساس، بدون شک پیروزی با ملت مظلوم و مجاهد یمن خواهد بود.» این نخستین بار نیست که ایشان وعده نصرت الهی و پیروزی می‌دهند. یکی از معروف‌ترین آن‌ها در جنگ ۳۳ روزه لبنان رخ داد. درحالی‌که حزب‌الله زیر شدیدترین هجمه‌ها و حملات قرار داشت، ایشان در پیامی به سید حسن نصرالله خاطرنشان کرده بودند: «این جنگ، طاقت‌فرسا خواهد بود، اما شما بر خدا توکل کنید. باید استقامت کنید. یقین کامل داریم که مقاومت پیروز خواهد شد و حتی فراتر از این، مقاومت، علاوه بر پیروزی، به قدرتی منطقه‌ای تبدیل خواهد شد.» گذر زمان نشان وعده مردان خدا حق است.

ارسال نظرات